مقاله : اسلام شناسی-امّ ابیها ، موسیقی در عرفان

مقاله : اسلام شناسی-امّ ابیها ، موسیقی در عرفان

پرسش:

سلام و تحيات و تشكر پيشاپيش
۱- گفته اند حضرت رسول در بالاترين رتبه وجودي قرار دارند و بعد ايشان حضرت علي و سپس حضرت زهرا و…؛ آيا جمله فاطمه ام ابيها با اين سلسله مراتب تناقض ندارد و مقام بانو را بالاترين قرارنمي دهد؟
۲- گفته اند در ادراك يك چيز بين عالم و معلوم نوعي اتحاد برقرار مي شود، حال، چرا كسانيكه كه حقيقت آتش دوزخ را ادراك مي كنند خود نمي سوزند؟؟
۳- آيا قلب مانند عقل مصون از خطاست؟
۴- كتاب: الحان، كه عرفا از آن بهره مي برند، چه محتوايي دارد؟ و چگونه مي توان به آن دسترسي يافت؟
۵- آهنگ هايي كه عرفايي مانند آقاي سعادت پرور از آن بهره مي بردند چه نوع موسيقي بوده است؟

پاسخ در ادامه :
↓   ↓   ↓   ↓   ↓

پاسخ:

با عرض سلام.
◄ ۱ـ خلط فرموده اید بین مقام نورانیّت اهل بیت(ع) و وجود بشری ایشان.
آنکه اوّل مخلوق است، نور رسول الله(ص) نه وجود بشری ایشان.
وجود نوری رسول الله(ص) قبل از وجود نوری فاطمه زهرا (س) می باشد. از طرفی وجود نوری فاطمه زهرا (س) نیز واسطه است برای پیدایش تمام عالم جبروت ، عالم ملکوت و عالم مادّه. وجود جسمانی رسول الله (ص) نیز جزئی از عالم مادّه است ، کما اینکه روح جزئی آن جناب نیز از موجودات عالم جبروت است. پس وجود نوری فاطمه زهرا (س) علّت پیدایش وجود جبروتی و ملکوتی و مادّی پیامبر (ص) می باشد. لذا آن وجود نوری فاطمه زهرا (س) مادر پدر خویش است و اگر او نبود ، نور رسول الله (ص) ظهور جبروتی و ملکوتی و دنیوی نمی یافت ؛ کما اینکه هیچکدام از این عوالم ظاهر نمی گشند.
پس نور رسول الله(ص) پدر تمام مخلوقات است؛ حتّی پدر نور علی(ع) و پدر نور فاطمه(س).
نور علی(ع) هم پدر تمام مخلوقات است جز نور رسول الله(ص).
نور فاطمه(س) نیز مادر تمام مخلوقات است، جز نور رسول(ص) و نور علی(ع).
پس غیر از وجود نوری رسول الله(ص)، بقیّه مراتب وجودی آن حضرت، به نوعی فرزند فاطمه(س) است. بر همین اساس، ایشان امّ ابیهاست؛ کما اینکه امّ تمام مخلوقات است؛ جز نور رسول الله(ص) و نور علی(ع).
وجود بشری فاطمه(س) را هم از آن جهت امّ ابیها می گفتند که مثل مادر، نسبت به پدرشان مهربانی می کردند. وقتی آن حضرت مورد آزار اهل مکّه قرار می گرفتند و بر سرشان زباله می ریختند و ایشان را سنگ می زدند، فاطمه(س) با اینکه به ظاهر کودکی بیش نبودند، امّا مثل مادری دلسوز، به احوال پدرشان رسیدگی می کردند و خاکستر از از سر و صورتشان پاک می نمودند و زخمهایشان را مداوا می کردند. بر همین اساس بود که ملقّب شدند به امّ ابیها.
◄ ۲ـ حقیقت آتش جهنّم، اسماء غضبیّه خداست.
اهل جهنّم، این حقیقت را که جهنّم، ظهور غضب خداست، ادراک می کنند، و این حقیقت را هم ادراک می کنند که رابطه ی آنها با این اسماء، رابطه ی قهریّه است؛ یعنی خود را مقهور و گرفتار این اسماء، ادراک می کنند.
اهل بهشت نیز حقیقت جهنّم را به عنوان ظهور غضب خدا، ادراک می کنند؛ و این حقیقت را هم ادراک می کنند که غضب خود اهل بهشت، شعبه ای از غضب خداست؛ لذا اهل بهشت، جهنّم را ظهور غضب خودشان می بینند، نسبت به اهل جهنّم. لذا از ادراک جهنّم، نه تنها عذاب نمی بینند بلکه لذّت می برند؛ همان گونه که وقتی کسی از دشمنش انتقام می گیرد و آتش خشم خود را بر او اظهار می کند، لذّت می برد.
در دنیا، اهل ایمان، از اهل کفر، متنفّرند و در دل خود نسبت به آنها، غضبناک می باشند. در برزخ و آخرت نیز همین حقیقت، برای اهل ایمان ظهور می کند؛ یعنی می بینند که اهل کفر، گرفتار غضب اهل ایمانند؛ یعنی آتش جهنّم را ظهور آتش غضب خودشان می یابند. لذا مؤمنان، خود مالک جهنّمند؛ که در رأس اهل ایمان، اهل بیت(ع) قرار دارند. وقتی جهنّم، جزئی از شئونات یک موجود باشد، دیگر خود آن موجودات را نمی سوزاند، بلکه تحت سلطه ی آن موجودات خواهد بود.

◄ ۳ـ در اصطلاح قرآن و احادیث، قلب و عقل، یک چیزند؛ بر خلاف فلاسفه، که عقل و قلب را دو چیز فرض می کنند.
فرمود: « أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ‏ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُورِ ــــــ آيا آنان در زمين سير نكردند، تا برایشان قلبهایی باشد که با آن تعقّل کنند؛ يا گوشهایی كه با آن بشنوند؟! پس همانا چشمها نیستند که نابينا مى‏شود، بلكه قلبهایی كه در سينه‏هاست كور مى‏شوند.»
در این آیه، به وضوح بیان شده که تعقّل، کار قلب است.
و فرمود: « وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ‏ لا يَفْقَهُونَ بِها… ــــ به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ برای آنها قلبهایی است كه با آن تفقّه (ژرف اندیشی) نمی کنند.»
و فرمود: « أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ‏ أَقْفالُها ـــــ آيا آنها در قرآن تدبّر نمى‏كنند، يا بر قلبها، قفلشان است؟!»
پس تفقّه و تدبّر هم کار قلب است.
امام موسی کاظم(ع) خطاب به هشام فرمودند: « … يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ: « إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ‏» يَعْنِي عَقْلٌ. … ـــــــ ای هشام، الله تعالی در کتاب می فرماید: « همانا در این، قطعاً یادآوری است برای کسی او را قلب باشد.» یعنی عقل داشته باشد.» (الكافي، ج‏۱، ص: ۱۶)
در این حدیث شریف، امام کاظم(ع)، قلب را تفسیر نموده اند به عقل.
قلب هم در لسان قرآن و احادیث، اقسام گوناگون دارد؛ مثل: قلب سلیم، قلب مریض، قلب مرتاب، قلب منیب، قلب مطمئن، قلب متکبّر و جبّار، قلب قاسی، قلب غافل و … .
آنچه معصوم است، قلب سلیم و قلب مطمئن است نه هر قلبی. قلب منیب هم قلب خوبی است.
باید فلسفه الله و اهل بیت(ع) با مهندسی معکوس از متن آیات و احادیث استخراج شود تا جایگاه عقل و قلب و اقسام قلوب معلوم گردد؛ امّا متأسفانه تاکنون چنین کاری انجام نشده است.
◄ ۴ـ کتابی با عنوان «الحان» نمی شناسیم. آن چیزی هم که عرفا به آن نظر دارند، کتاب الحان نیست، بلکه خود الحان است. در عرفان، یکی از چیزهایی که به عنوان رقیق کننده ی قلب استفاده می شود، لحن خوش است؛ یعنی خواندن آیات و دعاها و مناجاتها و زیارتها و اشعار عارفانه با صوت خوش و دلنشین. دقّت شود! لحن با موسیقی فرق دارد. عرفای حقیقی و متشرّع، میانه ای با موسیقی ندارند. چرا که موسیقی در قرآن و احادیث، به شدّت مورد مذمّت قرار گرفته است؛ در حالی که به خواندن آیات با صوت خوش، توصیه شده است. متأسفانه برخی ها در صدا و سیما و غیر آن، دارند به نام عرفان، ترویج موسیقی می کنند.
بنده حتّی یک حدیث هم در تأیید موسیقی نیافتم.
احاديث در باب موسيقي:
رسول خدا (ص): « گروهي از امت من در آخرالزمان به صورت خوك و ميمون مسخ مي شوند. عرض شد: يا رسول الله آيا اينها شهادت به يگانگي خدا و رسالت شما مي دهند و روزه مي گيرند و نماز مي گذارند ؟ فرمود بلي. عرض شد پس چرا بايد مسخ شوند؟ فرمود: براي اينكه ايشان آلت موسيقي مي نوازند و شراب مي نوشند .پس ايشان صبح مي كنند در حالي كه به صورت خوك و ميمون مسخ شده اند.» (كنزالعمال جلد ۱۴صفحه ۲۸۱)
رسول خدا (ص): « از نشانه هاي آخرالزمان اين است كه آلات لهو و موسيقي و تار و طنبور و آواز خواني به دست شرورترين اين امت ظاهر مي گردد .و مردم در آن زمان آلات لهو و موسيقي را نيكو مي شمارند. در آن زمان اشخاصي هستند كه قرآن را ياد مي گيرند و در آلتهاي مثل بوق و ني و به شكل آوازه خواني مي خوانند و مردم نرد و شطرنج بازي مي كنند پس ايشان در ملكوت آسمان و در ميان فرشتگان، پليد و نجس خوانده مي شوند.» (تفسير جامع جلد ۶صفحه ۳۴۷)
حضرت محمد (ص) : « در امّت من فرو رفتن در زمين و سنگباران ظاهر مي شود ، گفته شد يا رسول الله (ص) چه وقت اين طور مي شود ؟ فرمودند: هرگاه آشكار شود آلات موسيقي و زنان خواننده و شرابخواري. به خدا قسم هر آينه مردماني از امت من در شب ، خوش و با كيف و ناز و سرگرم بازي هستند ، پس در صبح آن شب ميمون و خوك شده اند ، به سبب اينكه حرام خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع كرده و كار آنها شرابخواري و رباخواري و پوشيدن حرير است.» (وسائل الشيعه كتاب تجارت باب تحريم الغناء)
ضمن رواياتي كه درباره نشانه هاي آخرالزمان است مي فرمايد: « آلات لهو (موسيقي) نواخته مي گردد و يك نفر نيست كه نهي از منكر كند و كسي جرأت بر نهي آن نمي كند و نيز در شريفترين مكان ها يعني مكّه ي معظمه و مدينه ي منوره علناً آلات لهو نواخته مي شود.» (گناهان كبيره، جلد ۱ صفحه ۲۸۷)
رسول خدا (ص): « از نشانه هاي آخرالزمان اين است كه : آوازه خواني آشكار شود ، و قرآن را با لحن موسيقي مي خوانند.» (ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۱۶۴)
دقّت شود! منظور صوت زيبا نيست؛ بلكه با لحن آوازهاي لهوي است.
امام صادق (ع): « بدانيد كه موسيقي و آوازه خواني از جمله چيزهايي است كه خداوند تعالي در كتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا كه در سوره لقمان آيه۶مي فرمايد:« و من الناس من يشتري لهو الحديث ـــ از جمله ي مردم كسي است كه مي خرد كلام لهو و باطل را تا گمراه كند با آن مردم را.» كه منظور از «لهو الحديث» در اين آيه موسيقي و آوازه خواني است.» (فروع كافي جلد۴صفحه۴۳۳)
« هشام گويد از امام صادق(ع) درباره تفسير آيه ۳۱سوره حج سوال كردم كه خدا مي فرمايد :« فاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزور ـــ اجتناب كنيد از پليدي كه از بت پرستي است و دوري كنيد از قول باطل» حضرت فرمودند: منظور از پليدي، شطرنج است؛ و منظور از «قول زور» موسيقي و آوازه خواني مي باشد.» (تفسير قمي جلد ۲صفحه ۸۴ )
« امام صادق (ع) درباره قول خداي عز و جل در سوره مومنون آيه ۳: «و الذين عن اللغو معرضون ـــ مومنان كساني هستند كه از لغو گريزان هستند» فرمودند : منظور از «لغو» موسيقي و آوازه خواني است.» (فروع كافي جلد۴صفحه۴۳۳)
« امام صادق (ع) درباره قول خداي متعال در سوره فرقان آيه ۷۲: « و الذين لا يشهدون الزور ــــ بندگان خدا كساني هستند كه حاضر نمي شوند زور را.» فرمودند منظور از «زور» مجلس موسيقي و آوازه خواني است.» (مستدرك الوسائل جلد ۱۳باب ۷۸ح۷)
رسول اكرم (ص) در ضمن حديث مناهي فرمودند : « شما را از بازي با نرد و شطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنين خريد و فروش آنها نهي مي كنم.» (ترجمه من لا يحضره الفقيه جلد ۵صفحه ۳۰۸ )
رسول اكرم (ص): « همانا خداي تعالي مرا به عنوان هدايت و رحمت از براي جهانيان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا نواختن در ني ها و دايره ها و تار و مزمارها را نابود سازم.» (امالي صدوق صفحه ۴۲۲)
امام صادق (ع):« هنگامي كه آدم(ع) از دنيا رفت ابليس و قابيل از مرگ او اظهار شادماني كردند و در زمين به هم پيوستند؛ براي همين شيطان اولين آلت موسيقي را به شكل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن كرد و قابيل با شنيدن نواي ساز شيطان اقدام به خوانندگي نمود پس هرچه در زمين از اين قبيل وسائل باشد كه مردم از آن لذّت مي برند از همان زمان منشاء مي گيرد.» (فروع كافي جلد ۴صفحه ۴۳۱)
امام رضا (ع): « گوش فرا دادن و شنيدن صداي تارها و آلات موسيقي از گناهان كبيره است.» (وسائل الشيعه كتاب تجارت باب ۱۰۰)
« شخصي از امام صادق(ع) درباره ي حكم گوش دادن به آلات موسيقي و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود حضرت پاسخ دادند اي مرد آيا سخن خداي متعال در سوره اسري آيه ۱۷را نشنيدي كه مي فرمايد: «همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چيزهايي كه كسب نموده اند مسئولند»؟ پس گوش خود را از شنيدن صداهاي حرامي مانند موسيقي و آوازه خواني حفظ كن كه در قبال آن مسئول هستي.» (مستدرك الوسائل جلد ۱۳باب۸۰حديث۲ )
◄۵ـ این ادّعا که حضرت آیة الحقّ شیخ علی سعادت پرور ـ قدّس سرّه ـ موسیقی گوش می کردند، تهمتی است عظیم به این مرد الهی و متشرّع. ساحت قدسی این ولیّ خدا، از چنین تهمتی مبرّاست. آن بزرگوار در مجالسشان برخی دعاها و مناجاتها و برخی اشعار عرفانی مثل اشعار حافظ و باباظاهر و اشعار فیض کاشانی را با لحن خوش و حزینی می خوانده اند. بنده شخصاً صدای ضبط شده ی ایشان را در حال خواندن دیوان حافظ دارم. در مجالس ایشان، هیچ اثری موسیقی و خوانندگی به سبکهای مبتذل وجود نداشته.
منبع : بهترین سخن‌ها

آمار این صفحه: بازدید امروز:۱ بازدید کل: ۶۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *