مقاله: راهنماشناسی-تفاوف درجات انباء

مقاله: راهنماشناسی-تفاوف درجات انباء

پرسش:

طبق آيه ۱۵ سوره نسا بين رسولان خدا فرقي نيست. پس چرا ما حضرت محمد (ص) را برتر از ديگر رسولان خدا مي دانيم؟

پاسخ:

◄ ۱ـ فرموده ايد: « طبق آيه ۱۵ سوره نسا بين رسولان خدا فرقي نيست.»
آيه ۱۵ نساء، چنين است: « وَ اللاَّتي‏ يَأْتينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبيلاً.»
در اين آيه، مطلبي كه شما بزرگوار فرموده ايد، نيست.
◄ ۲ـ آيه ي مورد نظر، آيه ۱۵۲ سوره نساء است. البته براي فهم درست اين آيه، آيه قبل از آن و چند آيه بعدش را هم بايد در نظر گرفت.
آيات چنين است:
« إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَينَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَينَ ذَالِكَ سَبِيلاً(۱۵۰) أُوْلَئكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا(۱۵۱) وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُواْ بَينَ أَحَدٍ مِّنهُمْ أُوْلَئكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا(۱۵۲) يَسْئلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَن تُنزَّلَ عَلَيهمْ كِتَابًا مِّنَ السَّمَاءِ فَقَدْ سَأَلُواْ مُوسىَ أَكْبرَ مِن ذَالِكَ فَقَالُواْ أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتخَّذُواْ الْعِجْلَ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَن ذَالِكَ وَ ءَاتَيْنَا مُوسىَ‏ سُلْطَانًا مُّبِينًا ــــــــــــ كسانى هستند كه به خدا و پيامبرانش كافر مى‏شوند و مى‏خواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايى افكنند و مى‏گويند كه بعضى را مى‏پذيريم و بعضى را نمى‏پذيريم و مى‏خواهند در اين ميانه راهى برگزينند. (۱۵۰) اينان در حقيقت كافرانند و ما براى كافران عذابى خواركننده آماده ساخته‏ايم. (۱۵۱) و كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده‏اند و ميان پيامبرانش جدايى نيفكنده‏اند پاداششان را خدا خواهد داد، و خدا آمرزنده و مهربان است. (۱۵۲) اهل كتاب از تو مى‏خواهند كه برايشان كتابى از آسمان نازل كنى. اينان بزرگتر از اين را از موسى طلب كردند و گفتند: خدا را به آشكار به ما بنماى. به سبب اين سخن كفرآميزشان صاعقه آنان را فرو گرفت. و پس از آنكه معجزه‏هايى برايشان آمده بود گوساله‏اى را به خدايى گرفتند و ما آنان را بخشيديم و موسى را حجتى آشكار ارزانى داشتيم.» (النساء)
بررسي آيات:
طبق اين آيات، اهل كتاب (يهود) برخي انبياء را مي پذيرفتند ولي برخي ديگر را به عنوان نبي، نمي پذيرفتند؛ و به اين وسيله بين خدا و پيامبرانش جدايي مي انداختند. يعني چه كه «بين خدا و پيامبرانش جدايي مي انداختند»؟! يعني وقتي نبوّت آنها را انكار مي كردند، رابطه ي آنها با خدا را انكار مي كردند و ادّعا مي كردند كه اين انبياء، ربطي به خدا ندارند و فرستاده شده از سوي خدا نيستند.
توجّه شود! «فرق» در زبان عربي، را با «فرق» در زبان فارسي، اشتباه نگيريم، كه متأسفانه شما اين اشتباه را مرتكب شده ايد. فرق در عربي، به معني جدايي است نه به معني تفاوت؛ در حالي كه در زبان فارسي، به معني تفاوت به كار مي رود نه به معني تفاوت. خداي متعال در آيه ۱۵۱ فرمود: « … يُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَينَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ … » روشن است كه در اينجا، مراد از «يُفَرِّقُواْ» جدايي انداختن است نه فرق گذاشتن به معني تفاوت قائل شدن. شكّي نيست كه خدا و رسولان، با هم تفاوت دارند؛ امّا بين خدا و رسولانش، فرقي (جدايي) نيست.
در آيه ۱۵۲ نيز مراد از فرق، جدايي است نه تفاوت. در اين آيه، مؤمنان واقعي را كساني دانست كه بين خدا و رسولانش و بين خود رسولان، جدايي نمي اندازد و همگي را وصل به هم مي داند.
از آيه ي ۱۵۳ نيز روشن مي شود كه مراد از اهل كتاب، يهوديان هستند كه نبوّت عيسي(ع) و نبوّت رسول الله(ص) را انكار مي كنند.
خلاصه ي مطلب آنكه شما بزرگوار، بين كاربرد عربي واژه ي «فرق» و كاربرد فارسي آن، خلط فرموده ايد.
اگر كسي بگويد: «من بين خدا و پيامبراني فرقي قائل نيستم»، و منظورش اين باشد كه بين خدا و پيامبران، تفاوت قائل نيست، قطعاً كافر است؛ در حالي كه اگر منظورش اين باشد كه بين خدا و انبياء، جدايي قائل نيست و انبياء را وصل به خدا مي داند، اشكالي ندارد.
همينطور اگر كسي بگويد:«من بين پيامبران فرقي قائل نيستم»، و منظورش اين باشد كه همه ي پيامبران در يك رتبه هستند و تفاوتي با هم ندارد، باز قطعاً كافر است؛ در حالي كه اگر منظورش اين باشد كه انبياء، همگي تصديق كننده ي همديگر هستند و همگي يك مأموريّت دارند و از اين نظر، بينشان جدايي نيست اشكالي ندارد.
◄ ۳ـ چرا تفاوت قائل نشدن بين انبياء، از نظر درجه، كفر است؟
چون اين عقيده، انكار صريح آيات قرآن است.
خداي متعال فرمود: « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ ــــــــــــ بعضى از اين پيامبران را بر بعضى ديگر برترى داديم. خدا با بعضى سخن گفت و بعضى را به درجاتى برافراشت؛ و به عيسى بن مريم معجزه‏ها داديم و او را به روح القدس يارى كرديم. و اگر خدا مى خواست، مردمى كه بعد از آنها بودند، پس از آنكه حجتها بر آنان آشكار شده بود، با يكديگر قتال نمى‏كردند. ولى آنان اختلاف كردند: پاره‏اى مؤمن بودند و پاره‏اى كافر شدند. و اگر خدا مى‏خواست با هم قتال نمى‏كردند، ولى خدا هر چه خواهد مى‏كند.» (البقرة :۲۵۳)
در اين آيه، با صراحت آمده كه « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ ـــ بعضى از اين پيامبران را بر بعضى ديگر برترى داديم.»
همچنين در اين آيه با صراحت آمده كه : « وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ ـــ و بعضي از انبياء را به درجاتي بالا برد.»
باز فرمود: « وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى‏ بَعْضٍ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً ــــــــــ و پروردگار تو به آنچه در آسمانها و زمين است آگاه‏تر است. بعضى از پيامبران را بر بعضى ديگر برترى نهاديم و به داود زبور را داديم.» (الاسراء: ۵۵)
در اين آيه هم با صراحت تمام بيان شده كه برخي از انبياء، فضيلت داشته اند بر برخي ديگر.
پس كسي كه با علم به وجود اين آيات، تفاوت درجات انبياء را انكار كند، در حقيقت، اين آيات را انكار نموده است. و كسي كه آيه اي از قرآن را انكار كند، كافر است. فرمود: « … أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ـــــــــــ آيا به بعضى از كتاب ايمان مى‏آوريد و بعض ديگر را انكار مى كنيد؟ جزاي كسى كه چنين كند در دنيا جز خوارى نيست و در روز قيامت به سخت‏ترين وجهى شكنجه مى‏شود و خدا از آنچه مى‏كنيد غافل نيست.» (بقره:۸۵)

آمار این صفحه: بازدید امروز:۱ بازدید کل: ۴۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>