(10/100103629)

پرسش:

1- آيا در بهشت خانواده ها مجددا مي توانند همانند دنيا با يکديگر زندگي کنند؟

2- آيا در بهشت انسان مي تواند از همسراني که در دنيا داشته يا معشوقه اي که داشته ديدن کند و بهره ببرد؟

3- آيا در بهشت خانه هايي به سبک معماري امروز و با ساخت مدرن که در دنيا هست وجود دارد؟

4- آيا انواع غذاها و ميوه هايي که در دنيا وجود دارد ((در بهشت هم وجود دارد))؟

5- آيا در بهشت انسان مي تواند زناني را که در دنيا به آنها علاقه داشته مجددا ببيند و به نکاح در بياورد؟

6- آيا در بهشت همانند دنيا اتومبيل و موتور و جاده وجود دارد يا خير؟

7- آيا در بهشت هرچه انسان بخواهد به او عطا مي شود؟

8- آيا حيوانات و جانوراني که در دنيا هستند در بهشت نيز پيدا مي شوند؟

9- آيا اگر پسر و دختري عهد کنند (در دنيا) که پس از مرگشان و در بهشت با يکديگر ازدواج کنند در آن دنيا همديگر را مي بينند؟ و مي توانند ازدواج کنند؟

10- آيا در بهشت کوه و جنگل و رودخانه و دريا وجود دارد؟

اين سوالات را از اين جهت مطرح نمودم که در منابع اصلي خودمان يعني قرآن و ساير کنب تنها به نهرهاي روان و تخت و خرما و انگور و حوريه اشاره شده بود و بس. ممنون مي شم اگه کامل برام توضيح بدين.

 

پاسخ:

1ـ اگر اعضای خانواده همه اهل بهشت باشند می توانند در کنار هم باشد؛ بلکه این خود از نعمتهای بهشتی است.

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: « يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ - الَّذينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمينَ - ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ - یُُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوابٍ وَ فيها ما تَشْتَهيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فيها خالِدُونَ - وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتي‏ أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.ـــــــ اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه اندوهگين مى‏شويد! همان كسانى كه به آيات ما ايمان آوردند و تسليم بودند. شما و همسرانتان در نهايت شادمانى وارد بهشت شويد! ظرفها و جامهاى طلايى را گرداگرد آنها مى‏گردانند؛ و در آن(بهشت) آنچه دلها مى‏خواهد و چشمها از آن لذت مى‏برد موجود است؛ و شما هميشه در آن خواهيد ماند! اين بهشتى است كه شما وارث آن مى‏شويد بخاطر اعمالى كه انجام مى‏داديد! » (زخرف/ 68 – 72 )

ظاهر این آیه ی شریفه بیانگر آن است که مخاطب این آیه مومنان هستند ، اعم از مردان مومن و زنان مومن. لذا مومنین با ازواجشان وارد بهشت می شوند؛ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرموده اند : « مراد از این ازواج حور العین نیستند ؛ چون حور العین خارج از بهشت نیستند که داخل آن شوند . پس مراد از آن همسران دنیایی هستند. » اما جای شک نیست که زنان همه ی مردان بهشتی اهل بهشت نمی شوند ؛ همینطور شوهران همه ی زنان بهشتی هم اهل بهشت نمی شوند ؛ درحالی که خطاب خداوند متعال به همه ی اهل بهشت است ؛ لذا بعید نیست که در بهشت و حتی قبل از ورود در بهشت یا حتی در عالم برزخ زنان مومن بهشتی با مردان مومن بهشتی ، همسر شوند.( الله اعلم )

باز خداوند متعال فرمود: « جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ باب‏ ــــــ (همان) باغهاى جاويدان بهشتى كه وارد آن مى‏شوند؛ و همچنين پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى‏گردند » (الرعد:23)

و فرمود: « هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ في‏ ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ ـــــ آنها و همسرانشان در سايه‏هاى(قصرها و درختان بهشتى) بر تختها تكيه زده‏اند.» ( يس:56)

پس اگر اهل خانواده ای بهشتی باشند باهم خواهند بود و این نعمتی است بر آنها. امّا اگر برخی از آنها جهنّمی باشند ؛ یا به شفاعت خود آنها یا به شفاعت دیگر شافعان از جهنّم خلاص خواهند شد و به خانواده ی خود خواهند پیوست ؛ یا خداوند خاطره ی آنها را از دل اهلش خواهد زدود تا رنجی از این بابت نداشته باشند. البته اگر شخص جهنّمی کافر و مشرک محض یا اهل عناد با خدا یا اهل بدعت نبوده باشد بالاخره بعد از مدّتی عذاب از جهنّم خلاص خواهد شد.

 

2ـ در پاسخ سوال نخست ، پاسخ این سوال نیز موجود است. نیز خداوند متعال می فرماید: « ... وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي‏ أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُون ـــــ و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب كنيد به شما داده مى‏شود» (فصلت:31).

3ـ طبق آیه ی فوق الذکر اهل بهشت هر چه اراده نمایند بلافاصله محقّق می شود. طبق آیات و روایات ، بهشت هر شخصی حدّ اقلّ به اندازه کلّ آسمانها و زمین است.

در روایتی نسبتاً طولانی  آمده که هر که از زن و مرد ، در  رجب و شعبان و رمضان اعمال خاصّی را که در روایت آمده  انجام دهد گناهان او بخشیده می شوند و حقّ شفاعت پیدا می کند درباره برادران و خواهران دینی خود و ثوابهای عظیمی به او داده می شود و حاجات فراوانی از او در دنیا و برزخ و آخرت برآورده می شود و حساب او آسان می گردد ؛ و خازن بهشت خود به استقبالش می شتابد و پاداش او را به وی نشان می دهد. خازن بهشت هفتصد هزار شهر به او نشان می دهد که در هر شهری هفتصد هزار قصر است و در هر قصری  هفتصد هزار خانه است و در هر خانه ای هفتصد هزار اتاق است و در هر اتاقی هفتصد تخت است و بر هر تختی فرشهایی رنگارنگ و گوناگون و حورالعین است. پس خوشا به حال کسی که به چنین ثوابی رغت کند. ر.ک: بحارالأنوار ج : 94 ص : 53

4ـ آنچه در دنیاست سایه آن چیزی است که در برزخ می باشد. طبق روایتی آتش جهنّم برزخی را هفتاد بار در آب شسته اند( تنزّل داده اند) تا شده است آتش دنیا. نعمتهای دنیا نیز تنزّل یافته ی نعمتهای بهشت برزخی می باشند. به همین نحو جهنّم برزخی و بهشت برزخی نیز تنزّل یافته ی بهشت و جهنّم اخروی می باشند. پس هر چه در دنیاست ، درجه بالاتر او در آخرت نیز می باشد. در آیات فراوانی نیز سخن از وجود میوه و عسل و گوشت و شیر و آب و درخت و ... در بهشت آمده است. البته غیر از این نیز چیزهایی است که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است.

5ـ بهشت جای حقّ است و اهل بهشت جز حقّ را طلب نمی کنند. لذا هر آنچه طلب کنند محقّق می شود. چون محال است امری را که حقّ نیست طلب نمایند. همچنین در بهشت حورالعینها با هر قیافه ی دلخواه اهل بهشتی وجود دارند.

6ـ اتومبیل و جادّه و هواپیما و امثال این امور زاییده ی نقصها و نیازهای دنیایی ما می باشند. بشر اتومبیل و هواپیما نمی خواهد بلکه سرعت سیر می خواهد. لذا در بهشت به این گونه امور احتیاجی ندارد. چون اهل بهشت امور خویش را با اراده انجام می دهد. لذا در یک آن می تواند کلّ عالم را بگردد. در یک آن می تواند در هزاران مکان حاضر باشد و ... . البته اگر کسی از خود این ابزارها لذّت می برد به محض اینکه بخواهد برایش فراهم خواهد بود.

7ـ « ... وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي‏ أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُون ـــــ و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب كنيد به شما داده مى‏شود» (فصلت:31).

8 ـ « وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ  ـــ و در آن هنگام كه حیوانات وحشی محشور شوند» (التكوير:5). بهشت را مراتبی است که مراتب پایین آن برای حیوانات صالح می باشد ؛ و اهل مراتب بالای بهشت به مراتب پایین آن نیز احاطه دارند. طبق آیات و روایات حیوانات نیز تکالیف مخصوص خودشان را دارند و برای آنها نیز حساب و کتاب وجود دارد. « أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِما يَفْعَلُون‏ ــــــ آيا نديدى تمام آنان كه در آسمانها و زمينند براى خدا تسبيح مى‏كنند، و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده‏اند؟! هر يك از آنها نماز و تسبيح خود را مى‏داند؛ و خداوند به آنچه انجام ميدهند داناست » ‏(النور:41) ؛ « وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ  ـــــ هيچ جنبنده‏اى در زمين، و هيچ پرنده‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏كند، نيست مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند. ما هيچ چيز را در اين كتاب، فرو گذار نكرديم؛ سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏گردند» (الأنعام:38).

 

9ـ اگر زن و مردی هر دو صالح باشند و در بهشت بخواهند که زوج باشند، امکانش وجود دارد. قول و قرارهای دنیایی بین دو نفر نیز اگر حقّ و مطابق دین خدا باشند می توانند در آخرت تحقّق داشته باشند ؛ امّا اگر باطل باشند ، از وجود اهل بهشت زدوده می شوند.

10ـ درباره ی کوه آیه و روایتی سراغ ندارم ولی باغ و جنگل و چشمه و رودخانه آب و رودخانه عسل و رودخانه شیر و ... تا دلتان بخواهد موجود است. اگر کوه هم دلتان خواست کافی است اراده کنید. نهر در قرآن کریم تنها به معنی جویبار نیست بلکه شامل رودخانه هم می شود ؛ بلکه اهل لغت عرب معنای غالب آن را آب جاری پر وسعت گفته اند که با رودخانه سازگارتر است. جنّة نیز به معنی باغ نیست ؛ بلکه هر درختستان پر درخت را جنّة گویند. همچنین در باب میوه ها آمده « فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجان‏ ـــ در آن دو (دو بهشت) ، از هر ميوه‏اى دو گونه وجود دارد » (الرحمن:52). امّا اینکه به برخی میوه ها اشاره ی خاصّ شده ، برای آن است که ما را متوجّه اهمّیّت آنها بکند. مثلاً خدا به انجیر و زیتون قسم می خورد تا بفهماند که این دو بسیار مهمّ می باشند. یا فرمود: « فيهِما فاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ  ـــ در آنها ميوه‏هاى فراوان و درخت خرما و انار است» (الرحمن:68). حال باید تحقیق نمود که چه ارتباطی هست بین انار و خرما؟ و چرا این دو باهم ذکر شده اند. در قرآن کریم ، ذکر خاصّ بعد العامّ نکته دارد. پشت سر هم آمدن دو امر نکته دارد. قسم خوردن به چیزی نکته دارد و ... .