(2/100104738)-   

پرسش:چرا زندگي پس از مرگ بطور کامل تشريح نشده است؟ وقتي خاله ام فوت کرد ... تحول عجيبي از لحاظ روحي پيدا کردم، خانوادمم همين طور. دنبال اين بودم که سرنوشت ما پس از مرگ چي ميشه ... به طبع در مورد مسائل ماورائي به جز دين نميشه منبع درست و حسابي پيدا کرد، منم چندين کتاب مطالعه کردم، خيلي قضيه برام باز نشد. نمي دونم چرا خدا اين قضيه به اين مهمي رو چرا بازش نکرده؟ چرا به صورت دقيق نگفته چي ميشه؟ شب اول قبر، حالت انسان در برزخ، زندگي در برزخ و خيلي چيزاي ديگه بود که گاهي چندين جواب داشت که يا در مورد يه فرد خاص بود يا خيلي کلي بود. خلاصه مي خوام بدونم يه چيز به اين مهمي چرا کامل باز نشده؟

پاسخ:

1ـ ما با اینکه در همین عالم مادّه زندگی می کنیم ، هنوز بسیاری از اسرار و رموز آن برایمان مکشوف نیست و روزی نیست که بشر کشف تازه ای درباره ی جهان نداشته باشد. برای مثال ما هنوز نمی دانیم حقیقتاً جسم از چه چیزی درست شده و  الکترونها و پروتونها و کوارکها از چه ساخته شده اند؟ هنوز نمی دانیم ماهیّت نور چیست؟ حتّی بدن خود انسان برایش معمّایی است ناگشوده. هنوز حقیقت عقل و خیال و عواطف و ... برای ما مکشوف نیست. از همه مهمّتر روح ما که حقیقت ماست ، ماهیّتش برایمان روشن نیست. و این در حالی است که طبق روایات ، عالم مادّه با تمام عظمتش ، در مقابل عالم برزخ ، چون انگشتری است در وسط یک بیابان وسیع. پس چگونه انتظار داشته باشیم که خداوند متعال تمام اسرار برزخ را برای ما بیان نماید؟

البته مخفی نماند که حقیقت عالم برزخ ، تا حدود زیادی برای حکما الهی روشن است ؛ امّا آنچه آنان می دانند از راه مطالعه ی کتب سطح پایین ، به چنگ کسی نمی آید. برای کسب این حقایق باید زحمت تحصیل حکمت را به خود داد و بعد از یادگیری علوم مقدّماتی ، حدّ اقلّ باید ده سال زحمت مداوم کشید تا راهی به سوی حکمت گشود. امّا فراتر از حکما آنان که حقیقت عالم برزخ را دریافته اند عرفای حقیقی می باشند ـ نه صوفیّه ی فریبکار ـ  . لکن علم آنها از راه الفاظ و مفاهیم نیست ؛ بلکه آنان در سایه ی شهود ، به دیدار آن حقایق بار یافته اند.

پس چنین نیست که راه برای فهم حقایق غیبی بسته باشد ؛ امّا باید توجّه داشت که روزی هر کسی در فهم حقیقت این امور ، به اندازه ی تلاش علمی و عملی اوست. بنا بر این ، اگر حضرت عالی چنین یافته اید که عالم برزخ به اندازه ی کافی شناسانده نشده ، باید از خود سوال کنید که: آیا حقیقتاً حقایق کم گفته شده اند یا من از آنها کمتر اطّلاع یافته ام؟ اگر حضرت عالی این پرسش را از بنده می کردید ، پاسخ بنده این بود که شما بزرگوار کم در پی این حقایق بوده اید. بلی ممکن است شما بسیار گشته باشید ؛ امّا مهمّ این است که کجا گشته اید؟! یقیناً اگر کسی در وسط کوچه دنبال سنگ طلا بگردد نمی یابد. چون جای سنگ طلا ، معدن طلاست نه وسط کوچه. معدن علوم نیز کتابهای بزرگان علم و سینه ی اهل شهود است نه کتب سطح پایین که در دسترس همگان است. مثلاً طالب کشف حقیقت برزخ، باید کتاب مُثُل و مثال تألیف علّامه حسن زاده آملی را بخواند؛ یا جلد هشتم و نهم اسفار اربعه را بخواند که تألیف حکیم متعالی، جناب ملاصدرا است. امّا مسأله اینجاست که خواندن این گونه کتابها معلومات فلسفی بسیار بالایی می خواهد که اندک افرادی زحمت کشب چنین معلوماتی را به خود می دهند.

2ـ در قرآن کریم و روایات نیز مطالب فراوانی درباره ی عالم برزخ و آخرت مطرح شده  ؛ بلکه منبع اصلی علما و حکما و عرفا نیز همین آیات و روایات می باشند. امّا باید توجّه داشت که بهره برداری هر کسی از این منابع به اندازه ی اطّلاعات علمی و طهارت درونی اوست ؛ و چنین نیست که میزان فهم و برداشت همگان از این منابع یکسان باشد. قرآن کریم به صراحت می فرماید: ... وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ  ــــــ  و نازل نمودیم بر تو اين كتاب را كه بيانگر همه چيز است (النحل:89 ) ؛ امّا کیست که حقیقت همه چیز را از این کتاب به ظاهر کم حجم بتواند استخراج نماید؟ آنکه به تمام آن آگاه است انسان کامل می باشد و بعد از او هر انسانی به اندازه ی راهی که طیّ نموده از حقایق موجود در قرآن کریم بهرمند می باشد.

پس باید توجّه داشت که برزخ شناسی و آخرت شناسی ، به معنی حقیقی کلمه ، با خواندن چند کتاب عامیانه و صرف وقت اندک ممکن نیست. هر متاعی قیمت شایسته ی خود را دارد ؛ پس برای برزخ شناسی و آخرت شناسی باید عمر گذاشت و زحمت تحصیل و تحقیق و مطالعه را تمحّل نمود. و البته حتماً باید چنین نمود ؛ چرا که ما را جز برای همین نیافریده اند. ما را برای دنیا نساخته اند که عمر خود را صرف آن کنیم ، ما را برای زندگی اخروی ساخته اند ، پس باید عمر خود را صرف شناخت و تحصیل آن کنیم تا ضرر نکرده باشیم.

3ـ امّا در مورد جزئیّات مرگ و عالم برزخ ، اگر مایلید که اطّلاعاتی به دست آورید ، پیشنهاد می شود کتاب معاد یا بازگشت بسوی خدا نوشته ی استاد محمّد شجاعی را مطالعه فرمایید. این کتاب دو جلدی تا حدودی دشوار می باشد ؛ لذا توسّط محمّد رضا کاشفی در چندین جلد کوچک تلخیص و ساده نویسی شده است. لذا اگر موفّق به استفاده از اصل کتاب نشدید ، می توانید از صورت ساده شده ی آن استفاده نمایید؛ اگر چه فرسخها فاصله است بین این دو.

همچنین اگر پرسشهایی در زمینه ی مرگ و عالم برزخ دارید ، می توانید با برنامه ریزی منظّم و به تدریج آنها را در قالب عبارتهای واضح و روشن و به دور از ابهام برای ما ارسال نمایید تا پاسخ مقتضی تقدیم گردد. با خواندن کتاب پیشنهاد شده نیز یقیناً با سوالاتی مواجه خواهید شد ، که باز ما برای پاسخگویی در این زمینه در خدمت شما بزرگوار خواهیم بود.