(6/100115359)-   

پرسش:تمام جوابهاي شما درست است حالا باز هم سئوال من اين است که آيا مي توان از صحبتهاي شما نتيجه گرفت که مرگ بعضي از رسولان الهي هنوز اتفاق نيفتاده و در زمان آينده اتفاق مي افتد مثلا حضرت سليمان(ع)؟

پاسخ:

1ـ از ظاهر برخی آیات و روایات ، نه با قطعیّت ، ولی به صورت ظنّی شاید بتوان استنباط نمود که برخی از انبیاء الهی هنوز زنده اند که تعداد آنان بنا به مشهور چهار تن می باشد که عبارتند از: حضرت عيسى، حضرت خضر، حضرت الياس و حضرت ادريس(عليهم‏السلام).

قرآن کریم درباره ی حضرت عيسى (ع) مى‏فرمايد: آنها هرگز مسيح را نكشتند و نه به دار آويختند؛ ليكن امر بر آنان مشتبه شد و كسانى كه درباره ی او اختلاف كردند قطعاً در مورد آن دچار شك شده‏اند و هيچ يك علمى بدان ندارند جز آن كه از گمان پيروى مى‏كنند و يقينا او را نكشتند؛ بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حكيم است. و از اهل كتاب كسى نيست مگر آنكه پيش از مرگ او ، به وی ايمان مى‏آورد(نساء : 157 ـ 159 )

این آیه به صراحت بیان می کند که عیسی (ع) توسّط خداوند به سوی او بالا برده شده است ؛ لکن معلوم نیست که این بالا بردن به نحو مرگ بوده یا به نحو معراج. در روایات نیز تصریح شده که آن حضرت ، به هنگام ضهور امام زمان (ع) از آسمان چهارم تنزّل یافته در رکاب آن حضرت خواهد بود. البته این امر نیز نمی تواند نمردن آن حضرت را با قطعیّت اثبات نماید ؛ چون طبق روایات ، عدّه ای از مرگان نیز به هنگام ظهور امام زمان (ع) به عالم دنیا بازگشته در رکاب آن حضرت خواهند بود. همچنین بعید نیست که جسم حضرت عیسی (ع) در حالتی شبیه حالت اصحاب کهف باشد که حدود سیصد سال در حالتی خواب گونه بودند.
امّا درباره ی زنده بودن حضرت خضر (ع) ، از روايات استفاده مى‏شود که ایشان نیز مأموریّتی باطنی از سوی خداوند متعال دارد و همچنان زنده می باشد. ایشان نیز به هنگام ظهور امام عصر (ع) در رکاب آن حضرت خواهد بود. روایات در باره ی زنده بودن حضرت خضر (ع) در حدّی است که می توان گفت یقین آور می باشند.

راجع به حضرت الياس هم رواياتى وجود دارد كه دلالت بر زنده بودن ايشان مى‏كند؛ البته علامه طباطبايى (ره) اين روايات را ضعيف دانسته اند ؛ ر.ک: الميزان، ج 17، ص 16.

و اما راجع به حضرت ادريس در تفسير مجمع البيان ذيل آيه واذكر فى الكتاب ادريس انه كان صديقا نبيّا و رفعناه مكانا عليّا (مريم:56 ،57) مى‏گويد: يعنى عالى و بلند مرتبه و برخي گفته اند كه بالا برده شد به آسمان چهارم. لذا زنده بودن این نبیّ مکرّم نیز اگر چه محتمل می باشد ولی یقینی نیست.

امّا در مورد حضرت سلیمان (ع) ، قرآن کریم تصریح دارد که وی در زمان خود وفات یافت ، لکن تا مدّتی کسی متوجّه مرگ آن حضرت نشد و خدا چنین نمود تا جنّها که مشغول ساختن معبد سلیمان بودند ، دست از کار خود نکشند. وقتی کار آنها تمام شد ، جسد آن حضرت نیز که تکیه بر عصا نموده بود ، در اثر خورده شدن عصا توسّط موریانه ها شکست و جسد مبارک آن حضرت به زمین افتاد.

فَلَمَّا قَضَيْنا عَلَيْهِ الْمَوْتَ ما دَلَّهُمْ عَلى‏ مَوْتِهِ إِلاَّ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهينِ  ــــــ (با اين همه جلال و شكوه سليمان) هنگامى كه مرگ را بر او مقرّر داشتيم ، كسى آنها را از مرگ وى آگاه نساخت مگر جنبنده زمين‏ (موريانه‏) كه عصاى او را مى‏خورد ؛ هنگامى كه بر زمين افتاد جنّيان فهميدند كه اگر از غيب آگاه بودند در عذاب خواركننده باقى نمى‏ماندند. (سبأ:14)

در روایات نیز به وفات آن حضرت تصریح شده است ؛ لذا جای شکّی نیست که حضرت سلیمان (ع) در حال حاضر زنده به حیات دنیایی نیست.