(5/100159753)

پرسش:با سلام.با توجه به جواب سوال كه در باب سلسله مراتب در وحي داده بوديد و گفته بوديد به قيد ها توجه كن سوالهاي زيادي برام ايجاد شده.از شما ميخوام بي زحمت يه همين ترتيبي كه پرسيدم جواب بدهيد.با تشكر فراوان

1-آيا وجود نوري اهل بيت ع در عالم لاهوت اسما الله است يا نه مظهر اسما الله است؟

2-آيا فرشتگان متوجه ميشدند كه دارند با وجود نوري اهل بيت ع صحبت ميكنند نه با خود كنه ذات الهي؟

3-وجود نوري اهل بيت خود در چه مقام جايگاهي قرار دارد كه با كنه ذات الهي در ارتباط مستقيم است؟

4-آيا ارتباط مستقيم داشتن وجود نوري اهل بيت با كنه ذات الهي دليل بر اين است كه كنه ذات الهي را درك كامل ميكنند ؟

5-خود كنه ذات وقتي ميخواد با وجود نوري اهل بيت صحبت كنه آيا با خلق صوت با وجود نوري اهل بيت ع صحبت ميكند ؟اگر نه پس چه جور صحبت ميكند؟

6-قبلا در جواب به يكي از سوالاتم گفته بوديد وجود نوري اهل بيت ظهور تام الله است نه مظهرش.يعني از مرحله مظهر به مرحله ظهور رفته اييد.قبلا از كنار اين جمله به راحتي گذشتم.اما ميشه كمي اين موضوع را بيشتر شرح دهيد.

 

پاسخ:

1ـ فرمودند: « نَحْنُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى‏». آن بزرگواران، عين اسم اعظم فعلي خدا، و ظلّ اسم اعظم ذاتي خدا هستند. لذا هم عين اسماء الله هستند هم مظهر تامّ اسماء الله. در عالم مادّه و عالم ملكوت و عالم جبروت، مظهر اسماء فعليّه ي خدا هستند؛ در مقام لوح محفوظ و امام مبين و امّ الكتاب، كه همگي يك حقيقت هستند، عين اسماء فعليّه ي خدا هستند؛ كه خود آن نيز مظهر تامّ اسماء ذاتيّه است؛ بلكه آن فوق مظهر بوده و ظهور است.

2ـ اهل بيت(ع) فرمودند: ما خدا را تسبيح و تحميد و تهليل و تكبير نموديم تا ملائك ما را با خدا اشتباه نكنند. لذا ملائك از ما ياد گرفتند عبادت خدا را. پس ملائك متوجّه بودند كه آن انوار قدسي، خدا نيستند.

3ـ در شماره نخست توضيح داده شد.

4ـ كنه ذات خداوندي، براي احدي قابل شناخت نيست. معرفت حضرت او به اسماء ذاتيّه ي اوست؛ كه اهل بيت(ع) مظهر تامّ آن و بلكه ظهور تامّ آن هستند. لذا فرمودند: « ُ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ وَ مُحَمَّدٌ ص حِجَابُ اللَّه ـــ خدا با ما عبادت شد، و با ما شناخته گشت، و با ما به يگانگي ستوده شد، و محمّد(ص) است حجاب خدا.» البته در روايات آمده: « ... كُلَّنَا وَاحِدٌ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ كُلُّنَا مُحَمَّد ــــ همه ي ما يكي هستيم؛ اوّل ما محمّد، وسط ما محمّد، آخر ما محمّد و همه ي ما محمّد هستيم.»

5ـ حقيقت نوري اهل بيت(ع) خودش كلام الله است. خودش علم الله است. لذا نه نيازي به صوت است نه نيازي به الهام و القاء معنا و امثال آن. امير مؤمنان(ع) فرمودند: « أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِي وَ لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ عَيْنُ اللَّهِ النَّاظِرَةُ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّه ـــــ منم علم خدا، منم قلب پر گنجايش خدا، منم زبان گوياي خدا، منم چشم نظاره گر خدا، منم همسايه ي خدا و منم دست خدا.»

6ـ فرموده ايد در باب ظهور صحبت كنم. بزرگوارا ! ورود در اين وادي كلاس عرفان نظري مي خواهد. اوّلاً حديث عشق در دفتر نباشد. ثانياً معاني هرگز اندر حرف نايد ـ كه بحر قَلزَم اندر ظرف نايد. ثالثاً مپرس از من حديث زلف پر چين ــ مجنبانيد زنجير مجانين. رابعاً مجملش گفتم نگفتم زان بيان ــ ورنه هم اَفهام سوزد هم بيان.