(1/100111399)- 

فوريت : عادي- دانشگاه :آزاد اسلامي شاهرود - مرجع تقليد: نامشخص - گروه سوال : كلام و دين پژوهي - جنسيت : مرد - سن : 18 تا 25 سال - دين : شيعه - تاهل : مجرد - مدرک : فوق ديپلم - رشته : فني و مهندسي- نمايه :بدون نمايه
دريافت: 87/8/27  استخراج: 87/8/27  بازيابي: سيد مصطفي علم خواه : 87/8/27  

پرسش:مدتي پيش در كلاس انديشه اسلامي استاد بحثي را در مورد رابطه ايمان با معرفت بيان نمود و روي تخته در اين مورد چنين نوشت: مسحيت(صفاي باطني) و اسلام(علم اجمالي). جاي بحث بود كه چرا حرفي از يهوديت در اين بين گفته نشد و اين بحث توسط يكي از داشجويان( آن هم دوبار) مطرح شد و استاد كه از روحانيون هم هستند هر دو بار با تعويض بحث از توضيح در اين مورد خود داري كردند. براستي چرا ما در مورد اديان ديگر خصوصا يهوديت كم مي دانيم و اين طور كه از ظاهر امر پيداست بايد كم بدانيم؟ چرا به قول بزرگي اگر براي خريد كتاب مقدس( يا بهتر است عرض كنم كتاب كتاب مقدس) به خيابان انقلاب مي رويم، نبايد انتظار داشته باشيم اين كتاب را در ويترين كتابفروشيها ببينيم بايد از فروشنده با صدايي كمتر از حد معمول طلب كنيم و ايشان پس از اطمينان از عدم وجود يك هويت جعلي كتاب را به ما بدهند؟

پاسخ:

1. اساساً خود این تعبیر مسحيت(صفاي باطني) و اسلام(علم اجمالي) جای نقد دارد. اوّلاً اینکه مسیحیّت بیشتر به امور باطنی دین مسیحیّت تأکید دارد و از عقل و استدلال گریزان است به معنی بها دادن به باطن نیست. دین مسیحیّت یک دین به شدّت غیر عقلانی و پر از تعابیر متناقض است ؛ لذا اگر مسیحیان بخواهند به جنبه های عقلانی دین خود تکیه کنند بطلان دینشان آشکار می شود ؛ از اینرو باطن گرایی آنها به خاطر بها دادن به قلب و صفای دل نیست بلکه برای فرار از غیر عقلانی بودن دینشان است. ثانیاً هیچ دینی ، عرفانی به پویایی و عمق عرفان اسلامی ندارد. در کدام دین عارفانی به عظمت عرفای اسلامی وجود داشته و دارند و در کدام دین کتابهایی چون فتوحات مکّیّه و فصوص الحکم و مصباح الانس و تمهید القواعد و نفهات الهیّه و مفتاح الغیب وجود دارد ؛ و کدام دین ادبیات عرفانی چون ادبیات عرفانی مسلمین دارد. امثال حافظ و مولوی و سنائی و نظامی کجای عالم وجود دارند. بالاتر از همه ی اینها کدام دین ، کتابی چون صحیفه ی سجّادیّه و مفاتیح الجنان و دهها کتاب دعای دیگر دارد که همه اش راز دل گفتن با خدا و انس گرفتن با ملکوت عالم است. ثالثاً این تعبیر اسلام(علم اجمالی)یعنی چه؟!!! شاید مقصود این باشد که تصویر ارائه شده از خدا در اسلام یک تصویر اجمالی است. اگر مراد این باشد بسی جای تأسّف است چون هیچ دینی به اندازه ی اسلام تصویری روشن و قابل دفاع از اسلام ارائه نداده است. در کدام دین مباحث خدا شناسی تا این اندازه گسترده است که در اسلام است. و در کدام کتاب آسمانی درباره ی خدا اینهمه مطلب است که در قرآن وجود دارد.

2. اینکه چرا استاد شما از یهودیّت سخن نگفته باید از خودش بپرسید. امّا اینکه چرا شما از دیگر ادیان کم می دانید باید از خودتان بپرسید. شاید برای این است که شما هم مثل بسیاری از افراد جامعه منتظرید تا دیگران به شما اطلاعات برسانند. مطالعه ی منابع زیر به شما عزیز بزرگوار کمک خواهد نمود تا به اطلاعات کافی دست پیدا کنید.

ــ تاریخ ادیان ، علی اصغر حکمت

ــ تاریخ جامع ادیان ، جان بی ناس ، ترجمه علی اصغر حکمت

ــ آشنایی با ادیان بزرگ ، حسین توفیقی

3. البته کسب اطلاعات در مورد یهودیّت مقداری سختتر از ادیانی چون مسیحیّت است. چون اوّلاً تعداد یهودیان بسیار اندک بوده کمتر از بیست میلیون نفرند ؛ لذا نویسندگان چندانی هم ندارند تا دینشان را معرّفی نماید. ثانیاً یهودیان ، به شدّت قوم نژادپرستی بوده دیگران را به دین خودشان به سختی راه می دهند. لذا در اعصار گذشته تبلیغ برای جذب مردم به دین خود نداشته اند. امروزه نیز تنها تعدادی از یهودیان اقدام به تبلیغ دینشان کرده اند. یهودیان امروزه بیشتر ایده ی صهیونیزم را تبلیغ می کنند لذا امروزه تعداد قابل توجّهی از مسیحیان ، مسیحیان صهیونیست هستند ؛ یعنی مسیحیان طرفدار یهود. اینگونه مسیحیان صهیونیست در بسیاری از کشورها و بخصوص در ایالات متّحده آمریکا نفوذ بسیار بالایی در ارکان سیاسی و اقتقادی دارند.

4. امّا این انتظار که کتاب دینی ادیان انحرافی در کوی و برزن به فروش برسد ، انتظار چندان درستی نیست. همه ی مردم طلبه و دانشجوی الهیّات و دارای قدرت تحلیل نیستند که بتوانند به راحتی نادرستی مطالب این کتابها را متوجّه شوند ؛ لذا خیلی از افراد جامعه ممکن است با خواندن این گونه کتابها گمراه شوند. اینکه بگوییم چرا این کتابها در ویترین کتاب فروشیها  نیست مثل این است که بپرسیم چرا داروخانه ها داروهایی چون مورفین یا الکل سفید را بدون نسخه ی مخصوص و تأیید شده از سوی مراکز خاصّ به کسی نمی دهند. روشن است که نباید این داروها را در دسترس افراد عادی جامعه قرار داد. باید کسانی از آن استفاده کنند که واقعاً لازم دارند. این گونه کتابها را هم نباید به هر کسی فروخت ؛ عقل و دین حکم می کند که اینگونه کتابها فقط در اختیار کسانی قرار گیرند که قدرت تحلیل درست داشته باشند.