(1/100164183)

پرسش:سلام عليكم.خسته نباشيد من دانشجوي مقطع كارشناسي هستم.سعي كردم در مورد دينم بصيرت پيدا كنم كه در اين رابطه با حجم زيادي از سوالات در ذهنم مواجه شدم.مي خواستم بدونم كشف اقاي راشد خليفه كه در مورد حروف مقطعه قران انتشار داده است از لحاظ علما و مراجع صحت ان به اثبات رسيده است؟خواهشمندم منو راهنمايي كنيد .

 

پاسخ:

در باب ادّعاهاي راشد خليفه اختلاف نظرهاي جدّي وجود دارد. برخي ها اصل مبناي او را قبول دارند ولي معتقدند كه او در برخي شمارشها يا تطبيقها دچار اشتباه شده است. امّا برخي ديگر روش او را كاملاً زير سوال برده و كار او را غير منطقي دانسته اند؛ حتّي برخي ادّعا نموده اند كه او تحت تأثير افكار بهائيّت بوده است. چون مبناي كار او بر عدد نوزده است، و عدد نوزده در نزد بهائيان از يك نحوه قداست برخوردار است.

به نظر بنده، اصل اين مطلب كه يك سري روابط عددي در بين آيات و سور و كلمات قرآن وجود دارد، قابل انكار نيست؛ چون با تفحصّ در آيات و سور به راحتي مي توان صحّت اين مطلب را متوجّه شد. امروزه با نرم افزرهاي قرآني به راحتي مي توان كلمات و حروف سوره ها را شمارش نمود؛ كه اين نرم افزارها در اختيار رشاد خليفه نبوده است. رايانه هاي زمان او نيز خيلي خيلي ابتدايي بوده اند. پس اصل اين ادّعا كه در قران كريم چنين روابط رياضي وجود دارد قابل قبول است. امّا هنوز كسي نتوانسته است تمام اين روابط را در ضمن يك يا چند فرمول كلّي بيان كند. البته تحقيقات نيز در اين باب زياد نيست؛ و اكثر تحقيقات انجام گرفته نيز سطحي و بعضاً نادرست بوده اند. در برخي آمارگيري هاي راشد خليفه نيز اشتباهاتي وجود دارد.

بنده شخصاً برخي از روابط عددي موجود در آيات و سور را بررسي نموده و صحّتش را يقين كرده ام كه ذيلاً آن موارد را ذكر مي كنم. البته همه ي اينها از كشفيّات راشد خليفه نيست، بلكه برخي را ديگران گفته اند، و برخي را هم خود بنده به دست آورده ام.

1ـ رابطه ي عدد شش و هفت در قرآن

عدد سبع در قرآن، شش بار در مورد طبقات آسمان به كار رفته است. و در آيات آمده كه آسمانها و زمين در شش روز خلق شده اند. و جالب اينجاست؛ در آياتي كه از شش روز سخن گفته اند، سخني از عدد هفت نيست. از آنجا كه بين سبع سموات و خلقت سموات در شش روز رابطه هست، لذا اين آمار معني دار است. همچنين عدد ستة (شش) در قرآن، هفت بار آمده است؛ كه همگي در مورد خلقت آسمان مي باشند.

2ـ تعداد واژه ي سماء با مشتقّاتش به معني آسمان، 308 بار در قرآن آمده است؛ كه از مضربهاي عدد 7 مي باشد. و مي دانيم كه آسمان در قرآن، هفت طبقه است.

3ـ « ثمن» به معني هشت، با مشتقّاتش مثل الثمن و ثامن و ثماني و ثمانين و ثمانية جمعاً هشت بار در قرآن تكرار شده است.

4ـ در آيات آمده كه براي شما، هشت زوج انعام (چهار پايان) آفريديم. انعام (چهارپا) با مشتقّاتش، 32 بار در قرآن آمده است؛ كه به تعداد پاهاي هشت گونه چهار پا است؛ يعني خدا هشت گونه چهار پا را مطرح نموده و و لفظ «چهار پا» را 32 بار ذكر كرده كه به تعداد پاهاي همان هشت گونه است.

5ـ در قرآن آمده كه اگر مي توانيد، 10 سوره مثل سوره هاي قرآن بياوريد. از طرف ديگر، لفظ « سورة» با مشتقّاتش، در قرآن، 10 بار آمده است.

6ـ المحيض 3 بار در قرآن آمده كه در حكم فقهي حيض نيز حدّ اقلّ ايّام حيض، 3 روز مي باشد.

7ـ واژه «يوم» به صورت مفرد و بدون اضافه به چيزي، 365 بار در قرآن آمده است كه به تعداد ايّام سال شمسي است.

8ـ واژه شهر به معني ماه، به صورت مفرد، 12 بار در قران آمده است به تعداد ماههاي سال. همچنين در آيه ي 36 توبه آمده كه تعداد ماهها نزد خدا 12 است. و قرآن هم علم خداست؛ و علم خدا مِن عند الله است.

9ـ در روايات، از امام با عنوان ميزان اعمال ياد شده است؛ چرا كه كارش، گسترش عدل و قسط مي باشد. و در قرآن كريم، واژه ي ميزان و مشتقّاتش به علاوه ي قسطاس به معني ميزان، جمعاً 12 بار آمده است. لفظ امام نيز با مشتقّاتش 12 بار در قرآن ذكر شده است. و در روايت نبوي ـ كه هم شيعه و هم سنّي نقل نموده اند ـ آمده كه خلفاي من، 12 نفر خواهند بود.

10ـ در قرآن كريم آمده است: « ... رفيع الدرجات ... »(غافر:15)؛ يعني دارنده ي بالاترين درجه. از نظر رياضي، بالاترين درجه، 360 درجه است؛ كه يك دور كامل دايره است. در حساب ابجد، مي دانيم كه براي هر حرفي، عددي بيان شده است؛ و جالب اينجاست كه عدد ابجدي «رفيع الدرجات» دقيقاً 360 است.

11ـ در قرآن كريم 114 سوره است كه همگي با بسم الله الرّحمن الرّحيم شروع مي شوند جز سوره ي توبه (سوره ي نهم قرآن). در عوض، در آيه ي سي ام سوره ي النمل (سوره اي بيست و هفتم قرآن) يك «بسم الله الرّحمن الرّحيم» اضافه شده است. اين«بسم الله الرّحمن الرّحيم» دوم نمل در واقع، آغاز نامه ي حضرت سليمان(ع) به بلقيس، ملكه ي سباء است، كه خورشيد پرست بود. اين نامه يك خطّ بيش نيست. حضرت سليمان فرموده اند: « إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏؛ أَلاَّ تَعْلُوا عَلَيَّ وَ أْتُوني‏ مُسْلِمين ـــ اين نامه از سليمان است، و چنين مى‏باشد: به نام خداوند رحمان و رحيم؛ و اينكه نسبت به من برترى‏جويى نكنيد، و بسوى من آييد در حالى كه تسليم حقّ هستيد!» همين يك خطّ در حقيقت، همان پيام سوره ي توبه است كه«بسم الله الرّحمن الرّحيم» ندارد.

از همينجا برخي حدس زده اند كه بايد بين «بسم الله الرّحمن الرّحيم» و سوره توبه و سوره ي نمل يك نحو ارتباط وجود داشته باشد؛ و برخي ارتباطات نيز كشف شده اند كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم.

الف: اگر به سوره ي توبه، شماره ي يك را بدهيم و به سوره ي بعدي شماره ي دو و همينطور پيش رويم، سوره ي نمل، سوره ي نوزدهم خواهد شد.

ب: تعداد حروف «بسم الله الرّحمن الرّحيم» نوزده حرف است. تعداد سوره ها جمعاً 114 است؛ كه مضربي از 19 مي باشد؛ يعني 19 ضرب در 6 مي شود 114. پس اگر آن «بسم الله الرّحمن الرّحيم» اضافي در سوره ي نمل نبود، اين آمار درست نمي شد.

ج: «بسم الله الرّحمن الرّحيم» اضافي در آيه ي 30 نمل است؛ و خود سوره ي نمل، سوره ي 27 است. مجموع اين دو عدد، 57 مي باشد كه مضربي از عدد 19 مي باشد؛ يعني 19 ضرب در 3 مي شود 57.

د: اگر تعداد «بسم الله الرّحمن الرّحيم» در قرآن، يعني عدد 114 را با عدد 27 يعني شماره ي سوره ي نمل ـ كه بسم الله اضافه دارد ـ را جمع نموده و مجموع آن را با شماره ي سوره توبه، يعني عدد 9 جمع كنيم، حاصل جمع مي شود عدد 171 كه آن نيز مضربي از 19 است؛ يعني 19 ضرب در 9.

12ـ اولين سوره اي كه نازل شده است سوره علق مي باشد، كه نوزدهمين سوره از آخر قرآن است.

13ـ سوره علق 19 آيه دارد.

14ـ سوره قاف كه با حرف ق شروع مي شود شامل 57 حرف ق است؛ كه مضربي از 19 مي باشد.

15ـ سوره شور ي نيز با « حم عسق» شروع مي شود؛ يعني ق از حروف مقطعه ي آن هم هست. جالب اينكه حرف ق در اين سوره هم 57 بار تكرار شده است.

توجّه:

روش شمارش حرف در سوره ها چنين است كه ابتدا كلّ سوره را از نرم افزار كپي نموده در فايل ورد قرار مي دهيد و با ابزار جستجوي واژه كه در ورد وجود دارد، حرف ق را جستجو مي كنيد.

16ـ تعداد ق در اين دو سوره ـ كه داري حرف مقطع ق هستند ـ برابر است با 114 مورد كه برابر است با سوره هاي قرآن؛ كه خود 114 هم از مضارب 19 است.

17ـ سوره قلم با حرف مقطعه ي « ن » آغاز مي شود ، اين سوره ظاهراً 132 « ن » دارد ولي از آنجا كه هنگام خواندن «ن» که در ابتدای سوره است، آن را « نون» مي خوانند، در واقع اين سوره 133 «ن» دارد؛ كه مضربي از عدد 19 است؛ يعني ( 7×19).