(87/100106461)- 

پرسش: خواندن منظومه ملاهادي سبزواري و يا شروح شهيد مطهري بر آن، براي ما( دانشجوي مهندسي ولي علاقه مند به مطالعات ديني)، توصيه مي شود؟

پاسخ:

1ـ فلسفه، علمى است كه يادگيرى و فهم و درك آن از طريق خودآموزى يا مطالعه ی آزاد تا حدّ زیادی دشوار بوده ، نيازمند استاد و كلاس است. لذا با صِرف کتاب و مطالعه نمی شود فلسفه را به درستی آموخت. پس مناسب آن است که حضرت عالی از سی دی های آموزشی و همچنین شروح ساده و روان که در این باره وجود دارد استفاده نمایید.  

2ـ کتاب شرح منظومه یکی از پیچیده ترین متون فلسفی است که به هیچ وجه برای افراد مبتدی مناسب نمی باشد. برای ورود به فلسفه ، لازم است ابتدا یک دوره منطق گذرانده شود ؛ که برای این منظور می توانید از کتاب آموزش منطق ، تالیف محسن غرویان یا منطق صوری ، تالیف دکتر خوانساری استفاده نمایید. ــ کتاب اوّل ، مختصر و کتاب دوم نسبتاً مفصّل است ــ

بعد از اتمام منطق ، معمولاً اوّلین کتابی که خوانده می شود کتاب بدایةالحکمة ، تالیف علّامه طباطبایی است. برای آموختن این کتاب می توانید از سی دی های آموزشی موجود در بازار استفاده نمایید. همچنین بهتر است از شرح و ترجمه ی چهار جلدی علی شیروانی بر بدایةالحکمة نیز همراه با سی دی استفاده نمایید ، که شرحی است روان و گویا.

بعد از اتمام بدایةالحکمة دومین کتاب فلسفی که آموزش داده می شود کتاب دیگری از علّامه طباطبایی است با عنوان نهایةالحکمة  که سی دی ها و شروح آن نیز در بازار موجود است. بعد از آموختن نهایةالحکمة نیز معمولاً به شرح منظومه یا اسفار ملاصدرا پرداخته می شود که در این میان ترجیح با اسفار است چرا که متنی گویا و روان دارد لکن بسیار حجیم بوده 9 جلد است. لذا برخی به جای آن ، کتاب دیگری از ملاصدا با عنوان شواهدالرّبوبیّه را تعلیم می گیرند که کاستی های بدایةالحکمة و نهایةالحکمة را جبران می کند ؛ چون بدایةالحکمة و نهایةالحکمة فاقد مباحث نفس و معاد می باشند که در شواهد الرّبوبیّه به زیبایی بیان شده اند.